Stel cookie voorkeur in

Ouder-kind-school

Januari 2016

Even een opmerking over het gebruik van bepaalde begrippen in de volgende teksten:
Om de teksten leesbaar te houden is ervoor gekozen niet met meervoudige begrippen te werken zoals hij/zij of ouders/verzorgers. Dit betekent dat op het moment dat u het woord ouders tegenkomt, dat hier ook de verzorgers van een kind gelezen kan worden. Naar het kind, ongeacht of jongen of meisje, wordt in de tekst met hij verwezen, naar de leerkracht met zij.

U heeft ervoor gekozen om ouder te worden en na verloop van tijd komt het moment dat u een school voor uw kind(eren) moet kiezen. Uw kind mag naar school…

Dat is een hele stap. Voor het kind en ook voor u als ouder. Uw kind gaat een nieuwe wereld ontdekken en u draagt een deel van de verantwoording over aan anderen. Dat is niet niks en u wilt zeker weten dat dit goed gaat.

In Ouders – Kind – School gaat het om de relatie tussen ouders, kinderen en school. Hoe de drie “hoeken” van deze relatie elkaar beïnvloeden en hoe we samen ervoor kunnen zorgen dat de schooltijd iets wordt waar onze kinderen zich later graag aan herinneren.

We beginnen bij wensen en belangen:

Alle ouders wensen dat hun kind het goed doet op school. Voor de één betekent dit, dat het kind heel goede cijfers haalt en later een goede baan krijgt. Voor de andere is het belangrijkste dat het kind lekker in zijn vel zit, veel vrienden maakt en sociaal sterk is. Voor de meeste ouders betekent het allebei; Zij wensen hun kind toe dat het goed leert en lekker met vrienden kan spelen.

Alle kinderen willen erbij horen en aardig gevonden worden. Zij willen het goed doen en goed werk aan ouders en leerkracht laten zien. En zij willen steeds zelfstandiger worden en laten zien dat zij zich zelf kunnen redden.

Alle leerkrachten, oftewel de school wenst exact hetzelfde. Zij willen de kinderen ondersteunen om sociaal vaardig, zelfredzaam en met een goede basiskennis verder door het leven te kunnen gaan. Daarnaast willen ze dat de kinderen dit in een sociaal veilige omgeving en vooral met veel plezier leren.

De wensen van ouders, kinderen en school stemmen dus grotendeels overeen. Er is natuurlijk een duidelijk verschil in de relaties:

De emotionele hechting tussen ouders en kinderen is natuurlijk veel sterker dan die van leerkrachten en kinderen.

Juist dit verschil biedt grote kansen om samen verder te komen dan alleen.

Om die kansen pakken draait het stukje “Ouders – Kind – School” op onze website. Houd de site dus goed in de gaten.